Mikor jön a "becsüs"?
2010.01.12. 15:42
Az értékbecslő szemszögéből a folyamat nagyon egyszerű. A megrendelés általában elektronikus úton fut be hozzánk, ezeket könyvelik és kiosztják az értékbecslést végző kollégáknak. Ettől a ponttól kezdve cégenként változó a módszer, így azt írom le, ami szerint én dolgozom.
Miután az anyag kiosztásra kerül, felhívjuk az ügyfelet és lebeszéljük a helyszíni szemlét. A helyszíni szemlét követően elkészítjük a szakértést, majd leadjuk a központnak (ahol ellenőrzik és továbbítják a banknak). Erre a folyamatra az értékbecslő cégeknek 2-3 nap áll rendelkezésre. Ha bármilyen akadály van (nem jó az időpont, hiányzik egy dokumentum, valami probléma adódik), felfüggeszthetik a határidőt.
Így hát ne lepődjünk meg ha az értékbecslő este hatkor telefonál, hogy másnap reggel jönne. Saját tapasztalataim alapján akinek fontos, az rá fog érni. Helyszíneléshez én a délelőttöket javaslom, a délutánt pedig a irodai munkával töltöm. Délelőtt világos van (télen ez különösen fontos), jók lesznek a külső fotók és nincs nagy forgalom. De ez kollégánként változó. Van, aki este szeret helyszínelni, és van, aki vasárnap.
Magában a hitelfolyamatban mi úgy középtájt helyezkedünk el. Jellemzően az ügyfelet már előszűrték, hitelképes, már csak az ingatlan a fontos, hogy elbírja-e a hitelt. Ez persze változó, sokszor az értékbecslés folyamatában derül ki, hogy az ügyfél hitelképtelen (mondjuk BAR listás), ami elég kellemetlen.
Sokszor kérdezik tőlem az ügyfelek, hogy mennyi idő még átfut a hitel? Mikor kapnak pénzt? A választ erre természetesen nem tudhatom. Általában pár hét alatt lezajlik a folyamat, de nem egy esetben hónapokkal később kaptam telefont a bankos kollégáktól valamelyik részletre vonatkozóan (tehát az ügylet még mindig folyamatban volt!) Ténylegesen nem egy buktató van. Értékbecslés szempontjából viszonylag kevés dologgal akasztható meg egy hitelfolyamat, ilyenek lehetnek példuál a használatbavételi engedély, megosztási szerződés hiánya vagy térképészeti problémák. Mindegyik eset megér majd egy-egy postot.
A folymat ráadásul olyan, hogy sok banknál nekem semmilyen kapcsolatom nincs a bankfiókos kollegával. Ha egy-egy irat hiányzik általában e-mailt küldünk, melyre vagy jön válasz időben vagy nem.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.